Der…? Die…? Alebo das???

Ak ste úplní začiatočníci, stane sa to v priemere na našej piatej hodine. Prehupneme sa cez predstavovanie a časovanie slovies a najneskôr v tomto okamihu si uvedomíte, že klebety, aká ja nemčina ťažká, majú niečo do seba.

Der…? Die…? Alebo das?

Nemusíte sa cítiť zle alebo dokonca hlúpo. Je to ťažké. Pre každého je počiatku nelogické, prečo je v nemčine der Stuhl, keď je to predsa tá stolička. Nič sa s tým ale nedá robiť, je to tak, treba sa to trpezlivo učiť. Členy v nemčine sú ťažkou, problematickou a zdĺhavou časťou nemeckej gramatiky, ktorá je ale pre správne používanie jazyka kľúčová.

Aké gramatické rody máme v nemčine?

Ak porovnáme nemčinu so slovenčinou, oba jazyky rozlišujú 3 gramatické rody: mužský – der, ženský – die a stredný – das. Logicky budú osoby mužského pohlavia mužského gramatického rodu a osoby ženského pohlavia ženského gramatického rodu. V ostatných prípadoch nemáme jednoznačné všeobecne platné pravidlo a zhodnosť slovenského rodu s nemeckým je naprosto náhodná. Neexistuje nejaký racionálny dôvod, prečo je obraz v slovenčine mužského rodu, keď na ňom kľudne môže byť namaľovaná žena a v nemčine zase stredného rodu, das Bild. Rovnica ten obraz = der Bild*, teda nefunguje, v žiadnom prípade si rody neprenášajte z jedného jazyka do druhého.

Ak rozprávame v množnom čísle, teda o viacerých stoličkách, stoloch, obrazoch, dievčatách, mužoch alebo ženách, je nemčina omnoho jednoduchšia v porovnaní so slovenčinou. Všetky nemecké podstatné mená totiž hádžeme do jedného vreca a v množnom čísle nerozlišujeme mužský, ženský a stredný rod.

der Mann -> die Männer

die Frau -> die Frauen

das Kind -> die Kinder

Načo sú tie členy (der, die das) vlastne dobré?

Vráťte sa v spomienkach na základnú školu a vymenujte vzory mužského, ženského a stredného rodu.

Mesto, srdce, vysvedčenie, dievča. Žena, ulica, dlaň, kosť. Chlap, hrdina, dub, stroj. To je dvanásť vzorov skloňovania. Mýlim sa? Toľko mi zostalo v hlave po štrnástich rokoch od opustenia základnej školy. Všetci ovládate svoj rodný jazyk na úrovni, s ktorou by ste v jazykovom kurze slovenčiny pre cudzincov excelovali, a máte natoľko citlivé vnímanie jazyka, že bez problémov dokážete porozumieť týmto štyrom vetám:

  1. Ryba je vtáka.                   3. Vtáka je ryba
  2. Vták je rybu.                      4. Rybu je vták.

Aby ste si overili, či ste vetám správne porozumeli, priraďte tieto vety k obrázkom:

 

Správne odpovede nájdete na konci článku.

Čoby začiatočník v štúdiu slovenčiny ste už rozlúštili, že je je od slovesa jesť a nie byť a práve ste narazili na problém, že všetky štyri vety obsahujú rovnaké slová, ktoré sa líšia iba v koncovkách a v poradí. Poradie, ako vidíte, je možné zameniť bez zásadnej zmeny významu vety, zatiaľ čo zmena koncoviek výrazne zmení význam vety. Zásadnú informáciu, kto koho vlastne je, nesú práve tieto koncovky.

Kto je vtáka? Ryba

Koho je ryba? Vtáka.

V nemčine nemenia podstatné mená až na niektoré prípady koncovky. Zásadnú informáciu, kto je vykonávateľom deja, nesú v nemčine členy stojace pred podstatným menom. Narážame teraz na gramatické pády (nominatív, genitív, datív, akuzatív). V našej rodnej reči ich je 6, respektíve 7, zatiaľ čo v nemčine iba 4. Prečo je to tak a ako presne to funguje, si povieme inokedy.

Pre objasnenie príkladu si uvedieme pádové otázky pre nominatív a akuzatív a výrez z tabuľky so skloňovaním určitého člena v nemčine v týchto pádoch.

1. pád nominatív: kto? čo? – činiteľ deja, zhoduje sa so slovesom v čísle a páde

4. pád akuzatív koho? čo? (mám, vidím, jem…)

N der die das die – Pl.

A den die das die – Pl.

Vrátime sa k príkladom s rybou a uvedieme si ich nemecky. Opäť priraďte vety k obrázkom.

  1. Der Vogel isst den Fisch.              3. Den Vogel isst der Fisch.
  2. Den Fisch isst der Vogel.              4. Der Fisch isst den Vogel.

Určite ste sa všetci zarazili nad zmenou slovosledu. Podmet vety, v tomto prípade vykonávateľ deja – konzument, nemusí stáť na prvom mieste vo vete. Poradie vo vete neurčí, kto je, viem to vyčítať iba z členov. Preto sú členy a ich zvládnutie pre správne skladanie viet také dôležité.

Ako sa tie členy ale naučiť?

Fajn. Už ste namotivovaní, že sa idete učiť všetky podstatné mená s členom. Najneskôr v priebehu nasledujúcej vyučujúcej hodiny Vás začne frustrovať, že aj napriek Vášmu úsiliu sa to neskutočne pletie, a na konci hodiny ma budete presviedčať o tom, že sa to nedá naučiť. Aby ste predišli pocitom beznádeje a frustrácie, ukážeme si niekoľko spôsobov, ako si učenie uľahčiť.

# 1 Pracujte s farbami

Ak si vypisujete slovíčka do vlastného slovníčka, píšte si ich farebne: der Stuhl , die Lampe, das Buch. Je úplne na Vás, aké farby si zvolíte, ale odporúčam modrú pre mužský rod, červenú pre ženský a zelenú pre stredný.

Ak na Vás nefungujú farebné zoznamy slovíčok, pretože slovníček doma neotvoríte, vyskúšajte „chladničkovo-záchodovú metódu“. Zoznam farebných slovíčok si nalepte na miesto, kam často zablúdi Váš zrak. Veľkou pomôckou je, ak si namiesto prekladu nakreslíte obrázok daného predmetu vo farbe jeho gramatického rodu. Pokiaľ tvrdíte, že neviete kresliť, pretože ste to už veľa rokov nerobili a nemáte deti, ktoré by to pre Vás s láskou spravili, využite namiesto obrázkov predmety v domácnosti a polepte si ich farebnými kartičkami s nemeckými slovíčkami. Týmto spôsobom sa naozaj zadarmo, iba tým, že sa budete pravidelne pohybovať vo svojom byte a stokrát Vám udrie do očí nápis na gauči, naučíte kopu nových slovíčok.

# 2 Vytvárajte si mentálne obrazy

Najčastejším problémom, na ktorý ľudia v produktívnom veku narážajú, je nedostatok času. Nemáte čas babrať sa s farbičkami a ani deti, ktorým by ste túto úlohu mohli zadať. Namiesto vytvárania reálnych obrázkov si môžete tieto obrazy iba predstaviť. Vyberte si jedno ľahko zapamätateľné slovíčko pre každý gramatický rod, ktoré budete vedieť určiť aj o polnoci. To bude Váš pevný bod. Na tento pevný bod môžete potom ukotviť ďalšie slovíčka tým, že si ich spoločne predstavíte . Napríklad, mojim pevným bodom pre mužský rod, der, je der Löwe. Teraz si k nemu chcem „zavesiť“ ďalšie podstatné mená, pri ktorých si neviem zapamätať, že sú mužského rodu. Predstavím si v hlave obraz leva, ktorý sedí v kresle za stolom a pije kávu s vodkou. Takúto absurdnú situáciu si zapamätám, pretože je to niečo neskutočné, podivné, ako z rozprávky. Mám tam zároveň ukrytých niekoľko slovíčok:

der Löwe – pevný bod

der Sessel

der Tisch

der Vodka

der Kaffee

Ak si vo chvíli neistoty, akého rodu je slovo Tisch, teda stôl, predstavím tento obraz, pevný bod mi napovie, že Tisch je mužského rodu.

# 3 Zaraďte si slová do „slovných skupín“

Mužský gramatický rod majú:

  • muži: der Mann, der Lehrer, der Vater
  • alkoholické nápoje, napr. der Wein, der Vodka, der Sliwowitz. Výnimka: das Bier. Pivo podľa nemeckej gramatiky nie je alkohol.
  • Značky áut: der BMW, der Mercedes
  • dni v týždni, mesiace, ročné obdobia: der Freitag, der März, der Sommer
  • svetové strany: der Norden

Ženský gramatický rod majú:

  • ženy: die Frau, die Lehrerin, die Mutter. Ale: das Mädchen
  • značky motocyklov: die Honda
  • mená lodí: die Titanic
  • názvy cigariet: die Marlboro
  • číslice: die Eins

Stredný gramatický rod majú:

  • podstatné mená, ktoré vznikli z neurčitku slovies: lesen – das Lesen, schreiben – das Schreiben
  • farby: das Himmelblau

# 4 Osvojte si typické koncovky pre jednotlivé rody

Z niektorých koncoviek podstatných mien viete určiť s približne 90% pravdepodobnosťou rod podstatného mena bez toho, aby ste sa s týmto slovom kedykoľvek stretli. Tým, že dostanete zoznam koncoviek Vám na jednej strane učenie uľahčím, no na druhej strane máte pred sebou ďalší zoznam, ktorý sa treba „iba“ naučiť. Aby sme si zjednodušili situáciu, všetky tieto nezmyselné koncovky si môžeme spojiť do jedného slova:

  • der Ig*ling*or*ismus
  • die Heit*ung*keit*ei*schaft*tion*ität*ik
  • das Tum*chen*ma*ment*um*lein

V týchto pseudoslovách sa ukrývajú nasledovné koncovky:

1. pre mužský rod:

-ig: der König

-ling: der Schädling

-or: der Monitor

-(i)smus: der Sarkasmus

2. pre ženský rod:

-heit: die Freiheit

-ung: die Tagung

-keit: die Möglichkeit

-ei: die Partei

-schaft: die Freundschaft

-tion: die Organisation

-(i)tät: die Universität

-ik: die Informatik

3. pre stredný rod:

-tum: das Eigentum

-chen: das Mädchen

-ma: das Klima

-ment: das Firmament

-um: das Museum

-lein: das Kindlein

 

Tak, teraz už zostáva iba pustiť sa do toho…

Správne odpovede:
A: Den Vogel isst der Fisch. Der Fisch isst den Vogel. Ryba je vtáka. Vtáka je ryba.

B: Der Vogel isst den Fisch. Den Fisch isst der Vogel. Vták je rybu. Rybu je vták.

Pomohol Vám tento článok?

Ktorá metóda u Vás najlepšie fungovala?

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *