O mne

Mgr. Natália TYSZOVÁ

Som lektorka nemčiny.

Som štastný človek, pretože ma moja práca a môj život baví.

Som nadšená športovkyňa.

Ich bin Draufgängerin.


VZDELANIE

Masarykova univerzita v Brne
Doktorandské štúdium: Německá literatura
Téma doktorandskej práce: Ota Filip
IX.2014 – IX. 2015 – štúdium neukončené

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Naväzujúce magisterské štúdium: Německá filologie v česko-německém kontextu
IX. 2012 -VI. 2014
Štúdium ukončené štátnou záverečnou skúškou a diplomovou prácou na tému Josephine Kubin. Leben und Werk

Otto-Friedrich UnIversität Bamberg
Štúdium v rámci programu Erasmus
III. 2012 – VIII. 2012

UnIverzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Naväzujúce magisterské štúdium: Učitelství německého jazyka pro základní školy
IX. 2011 – I. 2012
Neukončené štúdium

UnIverzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Bakalárske štúdium: Interkulturní germanistika
IX. 2008 – VI. 2011
Štúdium ukončené štátnou záverečnou skúškou a bakalárskou prácou na tému Josephine Kubin – eine trilinguale Dichterin aus Böhmen

Gymnázium Park mládeže 5, Košice
slovensko – španielske bilingválne štúdium
IX. 2003 – VI. 2008
Štúdium ukončené odbornou štátnou jazykovou skúškou prírodovedeckou a španielskym titulom „bachiller“


DOPLNKOVÉ ŠKOLENIA

Motivation bewegt, Bewegung motiviert, 23.3. 2021, online

Virtuelle Konferenz für Deutschlehrererinnen und Deutschlehrer GETVICO24, 20. – 21. 10. 2020, online

Práce s nesourodou skupinou, 8. 10. 2020, online

Nicht nur digital, sondern auch interaktiv, kommunikativ und aktuel, 30. 9. 2020, online

Distanční výuka s učebnicí Schritte international neu, 4. 5. 2020

DLL 6 – Deutsch lehren lernen, IX. 2019 – I. 2020, Gothe Institut Bratislava

Medzinárodná konferencia Viacjazyčnosť na Slovensku – výzvy a perspektívy 6. – 7. 5. 2019, Bratislava

Deutschkongress 2. – 3. 7. 2018, Ružomberok

Deutsch ist Super! 24. 4. 2018, Košice

Čarovná hra so slovíčkami  16. 10. 2017, Košice

Kurz prekladu a tlmočenia 14.10.2017, Banská Bystrica

Landeskunde mal anders 3. 4. 2017, Košice

„So schön klingt die deutsche Sprache!“ 3. 10. 2016, Prešov

GLS Sprachschule krátkodobý študijný pobyt, VII. 2007, Berlin


A teraz to, čo sa ma chcete opýtať

KRÁTKY ROZHOVOR

Ako a kedy si sa začala učiť nemecky? Prečo si sa rozhodla študovať jazyky?

S nemčinou som začala na základnej škole. V tretej triede som prestúpila na školu s rozšíreným vyučovaním cudzích jazykov a popri angličtine sme mali povinnú aj nemčinu. V jednom ročníku som sa dokonca prihlásila aj na krúžok ruštiny, ale bol to iba taký výkrik do tmy. V ôsmej triede som si vyskúšala prijímačky na španielske bilingválne gymnázium. Dostala som sa medzi 30 vyvolených a na najbližších 5 rokov bola učebnica nemčiny pre samoukov od pani Vaverkovej mojim koníčkom vo voľnom čase.

Nikdy som neuvažovala o tom, že by som mohla jazyky učiť, nechcela som sa stať učiteľkou. No asi ako veľa iných maturantov som netušila, čo by som chcela / mohla v budúcnosti robiť a pri výbere vysokej školy som si okrem iných škôl dala prihlášku aj do Ústí nad Labem na odbor Interkulturní germanistika. Nerobili sa žiadne prijímačky a bola to vlastne jediná škola, kde som bola prijatá. Celé štúdium malo prebiehať v nemčine, na čo, pochopiteľne, moje vedomosti voľnočasového samouka nepostačovali. No povedala som si, že aj keď ma vylejú po prvom ročníku, zlepším si aspoň nemčinu. No tá nemčina sa na mňa akosi nalepila a zostala som u nej.

Ako a prečo si začala s učením?

Po prerušení doktorandského štúdia som nevedela, čo so životom. Začala som pracovať v Brne v zákaznickom centre pre nemecký trh, mala som teda možnosť denne komunikovať v nemčine, ale táto práca ma vôbec nenapĺňala. Doteraz ma vždy škola aspoň trochu bavila, alebo som v nej videla aspoň zmysel a dokázala som na tom nájsť vždy niečo pozitívne. Nástup do prvého zamestnania bol pre mňa ale celkom šok a predstava, že takto by som mala fungovať najbližších 30 rokov, ma hrozne frustrovala. Za mierne dramatických okolností som zanechala prácu a odišla na dva mesiace do Jeseníkov, kde som pracovala ako inštruktorka lyžovania. V mrazivom horskom vzduchu sa zrodil nápad, že sa vrátim naspäť domov do Košíc a pri hľadaní práce som natrafila na ponuku práce pre lektora nemčiny. Prihlásila som sa, prišla som sa ukázať a mohla som si túto prácu vyskúšať. Nechcela som sa hneď viazať a robiť unáhlené rozhodnutia, no rýchlo som zistila, že mi učenie dospelých vyhovuje a napĺňa ma. Rozhodla som sa do toho teda pustiť naplno a od prvého apríla 2016 šťastne učím.

Si polyglot? Koľkými jazykmi hovoríš?

Rozprávam nemecky, španielsky a anglicky a dávnejšie som sa stretla aj s ruštinou a taliančinou. Týmito dvoma jazykmi ale vôbec nerozprávam, tým pádom polyglot nie som. Kedysi to bol to môj sen, byť polyglot a rozprávať viacerými cudzími jazykmi, ale bije sa to s mojou povahou. Chcem sa radšej venovať jednému cudziemu jazyku na 100 %, než piatim rôznym jazykom na 20 %.

Prečo si neukončila doktorandské štúdium Nemeckej literatúry?

Prišlo mi úplne prirodzené pokračovať po magisterských štátniciach na akademickej pôde. Od mala som veľa čítala a mala som blízko k literatúre, tým pádom som písala bakalársku a aj magisterskú prácu na literárnu tému. Práca na diplomke bola obzvlášť zaujímavá, dostala som sa do archívu Památníku národního písemnictví v Prahe a pracovala som s písomnou pozostalosťou a rukopismi starými vyše 150 rokov. Napriek týmto pozitívnym skúsenostiam s literárnou vedou mi doktoranské štúdium nesadlo. Možno ako máloktorý filológ mám rada prírodné vedy a „robiť vedu“ v literárnych textoch, ktoré majú z môjho uhla pohľadu kúzlo ponúknuť každému niečo trošku iné a neexistuje v nich exaktná pravda, ma nenapĺňalo.

Ako vyzerajú tvoje hodiny? Čo ponúkaš svojim klientom? Máš nejaké zásady, ktorých sa pri výuke držíš?

Snažím sa, aby nielen klientov, ale aj mňa hodiny bavili. Nebaví ma robiť na hodinách dookola to isté, vo voľnom čase hľadám nové materiály, hry a aktivity, ktoré môžeme spoločne robiť. Samozrejme, nie vždy je možné, aby sme robili super zábavnú aktivitu, keď sa učíme nejakú gramatickú štruktúru, cez niektoré témy skratky nevedú a je potrebné iba cvičiť a cvičiť.

Je pre mňa veľmi dôležitá príjemná atmosféra medzi mnou a účastníkmi kurzu navzájom, pretože je aj dokázané, že ak si psychicky v pohode, učíš sa ľahšie. Mám rada, keď sú klienti otvorení a priamo povedia, ak sa im niečo nepáči alebo majú inú predstavu, pretože môžeme otvorene pracovať a konštruktívna kritika mi poskytuje veľmi dôležitú spätnú väzbu.

Zároveň sa zaujímam o spôsoby, ako sa efektívne učiť a snažím sa ich zaviesť do svojich hodín. Momentálne pripravujem seminár, kde by sme si všetky moje zozbierané a vyskúšané tipy mohli ukázať. Chcem sa skôr uberať cestou skvalitňovania svojich služieb, než navyšovaním počtu odučených hodín. Chcem svojim klientom odovzdať to najepšie, čo dokážem, to sa však nedá každý pracovný deň osem hodín v kuse.

Čo považuješ za najväčší úspech vo svojom doterajšom živote?

Slovo „úspech“ sa mi primárne spája so športom. Za môj najvýraznejší športový úspech možno považovať 3. miesto na majstrovstvách sveta juniorov v orientačnej cyklistike a 3. miesto na majstrovstvách Európy dospelých so štafetou skvelých slovenských dievčat.

Úspechy a neúspechy nezažívam iba v športe, ktorému sa momentálne venujem iba amatérsky, ale aj v bežnom živote. Za svoj najväčší osobný úspech považujem odhodlanie robiť vo svojom živote zmeny. Keď sa rozhodnem nezmieriť so situáciou, ktorá mi nevyhovuje, ale dokážem urobiť krok do nezmáma a pohnúť sa ďalej, aj keď to spočiatku bolí. Úspech, ale zároveň aj prekliatím, je pre mňa aj to, že robím prácu, ktorá ma baví.

Chcete sa ma niečo opýtať?